Ser på ett program med Jamie Oliver som heter "Jamie Olivers smarta rätter", som har fokus hur man sparar pengar och ändå äter gott. De har bland annat inslag där han kommer hem till folk och lär ut hur man gör för att inte slösa pengar och kasta mat hemma, typ ordning i kylen och användning av rester eller nästan gammal mat. Jag är hooked!! Jag älskar sånt här! 

Jag är väldigt ekonomisk, köper oftast på mig när det är extrapris (ex. ost, lax, köttfärs, grönsaker) och veckans erbjudanden blir oftast delar av veckans meny hemma. Och det är inte mycket mat vi slänger. Vi ser oftast till att äta upp det vi har hemma, lagar mat på det som behöver ätas upp, och jag väljer oftast att äta sånt som behöver ätas upp framför annat. Jag slänger gärna in extra grejer i maten för att det behöver ätas upp. Vi tänjer på bäst-före-datum, det mesta går att äta LÅNGT efter (minns en oöppnad philadelphiaost jag åt flera månader efter, luktade och smakade bra). 

Jag slänger inte ost, antingen river jag den eller slänger in hel i frysen. Bröd går också in i frysen, precis som delar av storpack av pålägg. Frukt, lök, bär, örter läggs i fryspåsar och läggs i frysen och används flitigt när det behövs. Köper ex. purjo och paprika när det är extrapris, skär upp och fryser in, och är så tacksamt att använda när man lagar mat och inte har färskt i kylen. Det är skönt att slippa åka och handla, mycket finns redan hemma. Lättare att "slänga ihop nåt" när det finns hemma och välbevarat.

Vi lägger väldigt lite pengar på mat, faktiskt. Inte för att vi inte har råd, utan för att det blir en inställning till livet. Minska matsvinnet, spara pengar, ät nyttigt!

Kommentera

Publiceras ej